Școala de Sandplay ARPA este un program de formare continuă în practica profesională a psihoterapiei analitice jungiene, in cadrul caruia sunt organizate seminarii teoretice și supervizari de grup, sustinute de membrii formatori ISST si IAAP, sub coordonarea d-nei Michal Troudart si din partea ARPA de catre d-na Silvia Alionte. Programul urmareste un cadru teoretic structurat, oferind suport formativ pentru terapeuții care doresc sa aplice ca membrii ISST (https://www.isstsociety. com/becoming-certified-member). Formarile sunt creditate CPR, ca formare profesionala continua, si de catre ISST/IAAP pentru programul de routerat in vederea aplicarii ca membri.
Pentru mai multe informatii privind aplicarea ca Independent Router ISST puteti accesa site-ul ISST https://www.isst-society.com si contacta grupul de discutii ARPA.
Pentru inscrieri: Silvia Alionte, tel. 0723.85.96.36
2021
Modul Neumann – studiu aprofundat asupra teoriei dezvoltarii a lui Erich Neumann, desfasurat intr-o serie de 4 seminarii teoretice, sustinut de Michal Troudart in urmatorul program:
23.01.2021 – The Creation Myth: The Uroborus; the Great Mother; The Separation of the World Parents. (Understanding Erich Neumann’s “The Origins and History of Consciousness”)
27.02.2021 – The Hero Myth: The Birth of the Hero; the Slaying of the Mother; the Slaying of the Father.
03.04.2021 – The Transformation Myth: The Captive and the Treasure(The Fear of the Feminine)
17.04.2021 – Other concepts in the theory of Neumann: Ego-Self Axis, Unitary Reality, Matriarchal Consciousness
Modulul Neumann–Fordham urmărește prezentarea comparată a teoriilor de dezvoltare din perspectiva analitică jungiană. Seminarul “Ego Development and Differentiation in Sandplay Therapy” susținut de Valeria Grishko (Israel), în data de 13.06.2021, explorează etapele procesului de dezvoltare și diferențiere a Ego-ului în copilărie, așa cum sunt structurate în teoria Dorei Kalff, a lui Erich Neumann și Michael Fordham. Concepte teoretice precum tensiunea contrariilor, funcția transcendentă, progresia și regresia, integrarea și dezintegrarea vor fi reflectate prin prezentarea Valeriei Grishko a unui proces de sandplay al unui copil cu multiple traume în copilăria timpurie ce au condus la dificultăți de separare parentală și la tulburari în dezvoltarea sa normativă, precum și prin prezentările de caz ale Dr. Milvia Talamini (Italia) din cadrul seminarului din 26 iunie cu tema’’The body unveils what the mind holds. Transgenerational links in a story of a little girl’’ și din cadrul supervizărilor de grup.
Dream supervision, sub coordonarea Dr. Tristan Troudart, se va desfasura lunar, constituindu-se ca grup de supervizare in practica psihoterapiei jungiene ce urmareste analiza viselor, desenelor si sandplay in cadrul procesului analitic.
Atelierele de creatie, sub coordonarea Alexandrei Rogozea, se vor desfasura pe parcursul anului, cu o frecventa trimestriala, ca un cadru colegial de grup pentru crearea de noi miniaturi, dar si pentru a facilita discutii privind proiecte si aplicatii profesionale ale psihoterapiei analitice jungiene cu sandplay.
2020
Arhetipuri – seria de seminarii teoretice sustinute de Michal Troudart si Tristan Troudart (Israel) urmareste prezentarea aprofundata a conceptelor fundamentale ale teoriei psihologice a lui C.G. Jung, cu ilustrari de caz din terapia cu sandplay, in urmatorul program:
14
noiembrie – Michal
Troudart
– The
Shadow. The
Persona. The
Puer and the Senex (according
to CG Jung, M-L von Frantz and J. Hillman)
Dr. Michal Troudart continua in seria seminariilor Arhetipuri, cu prezentarea aspectelor teoretice legate de Umbra si Persona, reflectand asupra conceptului de Umbra colectiva descris amplu de Erich Neumann in cartea sa ,,Psihologia abisala si Noua Etica”, precum si asupra aspectelor evolutive surprinse in cartile “The Complex: Path of Transformation from Archetype to Ego” si “Enemy, Cripple și Beggar: Shadows in the Hero’s Path” prin care Dr. Erel Shalit oferă noi perspective asupra conceptelor de Umbra. Dr. Shalit aprofundează relația simbolică dintre diverse personaje mitologice pentru a ilustra nevoia inevitabilă de umbră a funcției eroului. Eroul este acel aspect al psihicului nostru, sau în societate, care îndrăznește să se aventureze în necunoscut, în Umbra inconștientului, aducându-ne în contact cu aspectele mai întunecate din sufletul nostru și din lume. El va trebui să se lupte cu Dușmanul (the enemy), proiectand greșit asupra Celuilalt ceea ce este detestat, ajungand treptat să învețe să aibă grijă și să se ocupe de Infirm (cripple) care poartă complexele și slăbiciunile noastre invalidante si ajungand sa dezvolte respectul pentru Cerșetorul ponosit (beggar), caruia îi întoarcem atât de des cu spatele – căci, in fapt, „cerșetorul care cere, are o nevoie” si este cel care deține cheia Sinelui nostru interior.
17-19 iulie – Michal Troudart si Tristan Troudart
– The Anima and The Animus. The Child (the Inner Child and the Wounded Child). The development of the Masculin
26-27 iunie – Dr. Milvia Talamini (Italy)
– Adolescence. Rithuals of the Passage
29-31
mai – Michal Troudart si Tristan Troudart
– The
Mother and TheFather Archetypes
14 iunie – Valeria Grishko (UK, Israel)
– Play as a Mediator between Conscious and Unconscious (according to C.G. Jung, M. Lowenfeld, D. Winnicott, R. Napoliello)
7-8 Februarie – Michal Troudart (Israel)
– What is hidden behind the method of Sandplay Therapy? Feminine and Masculine – Jungian psychotherapy and Sandplay therapy as psychotherapies grounded in the feminine principle.
9 februarie – Michal Troudart (Israel)
– supervizare de grup, in intervalul orar 10-13.30
Seminarul sustinut de Prof. Michal Troudart a urmarit prezentarea conceptelor fundamentale ale teoriei psihologice a lui C.G. Jung, reflectate in Imaginea în terapia Sandplay (3 ore), ce a evidentiat diferitele straturi (atât conștiente, cât și inconștiente) ale psihicului, care contribuie la înțelegerea imaginii cu multiplele semnificații ale acesteia. Prin prezentari ilustrative de caz, s-a urmarit analiza imaginii în timpul construcției unei scene sandplay, precum și transformarea unei imagini de-a lungul unui proces sandplay, subliniindu-se importanța tăcerii și a continerii in cadrul insotirii procesului de sandplay, pentru a permite limbajului simbolic să vorbească în procesul de individuare.
Colecția de miniaturi ca parte a Co-transferului (3 ore) a fost reflectata ca un aspect al temenos-ului terapeutic, cu influențele sale asupra proceselor sandplay ale pacienților si ca parte vitală a relației dintre terapeut și pacient. Partea de expunere a seminarului despre Principiul feminin și masculin (6 ore) a subliniat caracteristicile psihice și manifestările lor în scenele sandplay. Urmând analiza Barbarei Stevens Sullivan, prezentata in cartea sa despre Psychoterapy Grounded in the Feminine Principle, au fost puse in discutie aspectele esentiale ale modalitatilor de abordare terapeutica bazate pe modelul medical, clinic si psihanalitic, care este esențial Masculin, spre deosebire de psihoterapia analitica jungiană și, în special, terapia Sandplay, care se bazează pe principiile feminine de receptivitate și continere.
2019
11-12 noiembrie 2019 – Carlo Ruffino (Italy) – Fundamental concepts of Analytical Psychology and Sandplay Therapy (CG Jung)
- (seminar 14 h)
- Terapia cu sandplay ofera un cadru transformativ al experientiei interioare prin realizarea imaginilor succcesive in proces, a caror analiza si interpretare simbolica ofera informatii importante in stabilirea diagnosticului si prognosticul de caz si a masurilor de interventie psihoterapeutica. Seminarul a adus o contributie importanta dezvoltarii cadrului teoretic ce fundamenteaza practica psihoterapiei analitice jungiene in lucrul cu sandplay, urmarind prezentarea conceptelor fundamentale ale teoriei psihologice a lui C.G. Jung, reflectate in imagini de sandplay ce pot apare pe parcursul procesului analitic.
4 octombrie 2019 – Dr. Milvia Talamini- grup de supervizare
5 octombrie 2019 – Dr. Milvia Talamini (Italy) – The Child. Structure and dynamics of the nascent personality (according to E. Neumann theory)
Seminarul a contribuit la dezvoltarea cadrului teoretic ce fundamenteaza practica psihoterapiei analitice jungiene in lucrul cu sandplay, prin prezentarea sintetica a teoriei dezvoltarii elaborate de Erich Neumann. Sustinand ca etapele de dezvoltare sunt conditionate arhetipal, Neumann face o descriere diferentiata a etapelor procesului de dezvoltare al copilului, conturand etapele arhetipale în dezvoltarea constiintei. Analiza structurii si dinamicii evolutiei Eului si a individualitatii copilului in primii ani de viata, conform teoriei sale, porneste de la relatia primara dintre copil si mama, cu tranzitia de la nivelul arhetipal la cel personal a stadiului matriarhal de dezvoltare, progresand, prin centroversiune si automorfism, spre relatia cu Celalalt, facand trecerea spre stadiul patriarhal de dezvoltare al Eului, caracterizat prin activismul si forta Eului, “the heroic Ego” in calatoria transformativa a dezvoltarii propriei individualitati, cu stabilizarea si dezvoltarea axei Eu-Sine.
Iunie, 2019 – Dr. Milvia Talamini (Italy) – Analysis and interpretation of the sandplay image
In data de 22 iunie 2019, in cadrul programului de formare Scoala de Sandplay ARPA, Dr. Milvia Talamini a sustinut un seminar teoretic (2h) despre analiza si interpretarea imaginilor de sandplay din perspectiva teoriei analitice jungiene, urmarind, in cadrul grupului de supervizare, reflectarea acestor aspecte in studiile de caz prezentate. In cadrul procesului de psihoterapie, sandplay-ul este folosit, atat cu valoare diagnostică, cat si terapeutică, ca un cadru transformativ al experientiei interioare prin realizarea imaginilor succcesive in proces. In analiza structurii imaginii realizate in sandplay se urmareste descrierea perceptual-obiectiva a imaginii totale si rezonanta in relatia de transfer-contratransfer. In cadrul procesului de sandplay, in succesiunea imaginilor, se urmareste dinamica si relationarea obiectelor, descrierea miniaturilor utilizate, cu valoarea lor simbolica si a asociatiilor libere. Amplificarea si interpretarea simbolica a imaginii, ca reflectare a conditiei intrapsihice a pacientului, ofera informatii importante pentru formularea de ipoteze in raport cu diagnosticul si prognosticul de caz si stabilirea masurilor de interventie terapeutica necesare.
15-16 iunie 2019 – Valeria Grishko (UK, Israel) – Hero’s Journey. Finding the Treasure Within. Animal as Symbol and Instinct(according to Dora Kalff, J. Campbell, J. Hillman, N. Russack)
Animalul ca simbol și instinct, intruchiparea prezentei în Sandplay. Wokshopul a oferit ocazia participantilor să lucreze cu imaginile sandplay intr-o modalitate holistică și creativă de interpretare a simbolismului animal, fiind luate in considerare perspectivele teoriei analitice ale lui C.G. Jung, precum și a scrierilor Dorei Kalff, James Hillman si Neil Russack asupra simbolismului animal ca reflectare a aspectelor legate de dezvoltarea conștiinței in cadrul procesului de transformare. Explorarea impactul antropomorfizării animalelor în vise și sandplay, permite imaginii animalelor și intruchiparii lor să interacționeze intrapsihic, putand fi analizate ca prezență întrupată activ în sandplay, ca spirit si prezența, intruchipand aspecte ale conștiinței și a modului în care acestea facilitează transformarea psihologică.
Martie 2019 – Dr. Carlo Ruffino (Italy) – Transference, Countertransference and Co-transference in the Sandplay Therapy (according to CG Jung, M. Fordham, M. Jacobi)
Partea teoretica a seminarului a urmarit intelegerea dinamicii relatiei psihoterapeutice, sub aspectele relatiei transfer-contratransfer, cu descrierea diferentiata a conceptelor psihologice, urmarind teoria lui M. Fordham si teoria lui Mario Jacobi privind ontinuturile inconstiente ce pot fi proiectate. Conform teoriei analitice dezoltate de C.G. Jung, transferul este considerat a avea întotdeauna rădăcinile sale arhetipale în nevoile instinctuale și în fanteziile lor conexe. Aceste rădăcini se regăsesc în relația primară, sub aspectele ei pozitive, dar și negative, astfel incat, ambele părți ale arhetipului pot fi proiectate, împreună cu materialul personal, asupra terapeutului. Fenomenul de transfer poate să se manifeste în diferite forme, pacientul putand constela în terapeut anumite complexe care pot influența profund contratransferul terapeutului.
Terapeutul poate face si el proiectii asupra pacientului, putandu-se afla intr-un contratransfer iluzoriu sau in identificare-proiectiva prin contra-proiectie sau poate intra intr-o stare de participation mystique in cadrul relatiei, in care ambii se pot identifica în mod inconștient cu un arhetip, pe care apoi îl joacă inconștient împreună. In contratransferul sintonic (concordant si complementar), analistul simte empatic ceea ce apartine real pacientului, ca emoții neexprimate sau nepercepute ale pacientului. In partea aplicativa a seminarului au fost puse in discutie intrebarile reflexive pe care terapeutul trebuie sa si le puna despre el insusi si despre pacient pentru a face recunoasterea acestor aspecte ale relatiei transferentiale, cu reflectarea relatiei transfer-contratransfer in procesul de sandplay, prin prezentari de caz. Daca, din perspectiva teoretica a Margretei Lowenfeld, transferul nu implica terapeutul, ci doar sandplay-ul, considerand ca terapia prin sandplay ofera pacientului o autonomie de exprimare libera, ceea ce ar conduce la excluderea transferului pacientului si a reactiei emotionale de contratransfer a terapeutului, in modul traditional al terapiei cu sandplay rolul terapeutului este de participant activ in relatie, cu rol de receptor si continator al posibilităților, dar si protector în dezvoltarea lor, ca gardian si ca cel ce intretine limitele cadrului terapeutic.
Relatia terapeutica este considerata ca fiind primordiala in proces, ca o relatie profunda de incredere reciproca, in cadrul careia sandplay-ul devine ,,spatiul liber si protejatʼʼ, ,,este spațiul si libertatea, în același timpʼʼ(Dora Kalff), Kay Brodway subliniind importanta acesteia, prin introducerea conceptului de Co-transfer, in 1991, pentru a indica interferentele ce pot avea loc simultant in spatiul relatiei terapeutice, pacientul si terapeutul devenind, astfel, co-participanti la proces.
Călătoria eroului, găsirea comorii interioare. Seminarul a urmarit analiza evoluției masculine sub aspectul stadiilor de dezvoltare ale Eului, folosind conceptul lui Joseph Campbell de ,,Călătorie a Eroului”, urmarind dezvoltarea principiului masculin de la stadiul de latență al copilariei la adolescență, prin înțelegerea dezvoltarii axei Eu-Sine din perspectiva teoriei analitice jungiene.
2018
18, 22 octombrie 2018 – Carlo Ruffino- supervizare de grup (8h)
16-17 iunie 2018 – Valeria Grishko – supervizare de grup (6h)
Introduction to Jungian/Kalffian Sandplay.
Theoretical foundations and practical considerations (seminar 6h)
Introduction to Sandplay – theoretical and historical considerations. Relational nature of sandplay – co-transference and relational field. Why is Jungian/Kalffian Sandplay different? Practical applications. The Use of Wet and Dry Sand in Sandplay Therapy