Program formare: 2018, 2019, 2020

Asociatia Romana de Psihologie Analitica, in cadrul programului formativ Scoala de Sandplay, organizeaza seminarii si sesiuni de supervizare in psihoterapia analitica jungiana cu sandplay, membrilor ARPA si ISST independent routers, cu certificate de credite ARPA, CPR si ISST.

Pentru mai multe informatii privind aplicarea ca Independent Router ISST puteti accesa site-ul ISST https://www.isst-society.com si contacta grupul de discutii ARPA.

Pentru inscrieri: Silvia Alionte, tel. 0723.85.96.36

2020

۞ Working together۞

14-16 augustMichal Troudart si Tristan Troudart (Israel) – The Archetypes. The Shadow. The Persona. The Puer and the Senex (according to CG Jung, M-L von Frantz and J. Hillman)

17-19 iulieMichal Troudart si Tristan Troudart (Israel) – The Archetypes. The Anima and The Animus. The Child (the Inner Child and the Wounded Child). The development of the Masculin


26-27 iunieDr. Milvia Talamini (Italy) Adolescence. Rithuals of the Passage

14 iunieValeria Grishko (UK, Israel) – Play as a Mediator between Conscious and Unconscious (according to C.G. Jung, M. Lowenfeld, D. Winnicott, R. Napoliello)

29-31 mai – Michal Troudart si Tristan Troudart (Israel) – The Mother and TheFather Archetypes

7-8 FebruarieMichal Troudart (Israel) – What is hidden behind the method of Sandplay Therapy? Feminine and Masculine – Jungian psychotherapy and Sandplay therapy as psychotherapies grounded in the feminine principle.
9 februarie – Michal Troudart (Israel) – supervizare de grup, in intervalul orar 10-13.30

Seminarul sustinut de Prof. Michal Troudart a urmarit prezentarea conceptelor fundamentale ale teoriei psihologice a lui C.G. Jung, reflectate in Imaginea în terapia Sandplay (3 ore), ce a evidentiat diferitele straturi (atât conștiente, cât și inconștiente) ale psihicului, care contribuie la înțelegerea imaginii cu multiplele semnificații ale acesteia. Prin prezentari ilustrative de caz, s-a urmarit analiza imaginii în timpul construcției unei scene sandplay, precum și transformarea unei imagini de-a lungul unui proces sandplay, subliniindu-se importanța tăcerii și a continerii in cadrul insotirii procesului de sandplay, pentru a permite limbajului simbolic să vorbească în procesul de individuare.

Colecția de miniaturi ca parte a Co-transferului (3 ore) a fost reflectata ca un aspect al temenos-ului terapeutic, cu influențele sale asupra proceselor sandplay ale pacienților si ca parte vitală a relației dintre terapeut și pacient. Partea de expunere a seminarului despre Principiul feminin și masculin (6 ore) a subliniat caracteristicile psihice și manifestările lor în scenele sandplay. Urmând analiza Barbarei Stevens Sullivan, prezentata in cartea sa despre Psychoterapy Grounded in the Feminine Principle, au fost puse in discutie aspectele esentiale ale modalitatilor de abordare terapeutica bazate pe modelul medical, clinic si psihanalitic, care este esențial Masculin, spre deosebire de psihoterapia analitica jungiană și, în special, terapia Sandplay, care se bazează pe principiile feminine de receptivitate și continere.

2019

11-12 noiembrie 2019 – Carlo Ruffino (Italy) –  Fundamental concepts of Analytical Psychology and Sandplay Therapy (CG Jung)

  • (seminar 14 h)
  • Terapia cu sandplay ofera un cadru transformativ al experientiei interioare prin realizarea imaginilor succcesive in proces, a caror analiza si interpretare simbolica ofera informatii importante in stabilirea diagnosticului si prognosticul de caz si a masurilor de interventie psihoterapeutica. Seminarul a adus o contributie importanta dezvoltarii cadrului teoretic ce fundamenteaza practica psihoterapiei analitice jungiene in lucrul cu sandplay, urmarind prezentarea conceptelor fundamentale ale teoriei psihologice a lui C.G. Jung, reflectate in imagini de sandplay ce pot apare pe parcursul procesului analitic.

4 octombrie 2019 – Dr. Milvia Talamini- grup de supervizare
5 octombrie 2019 – Dr. Milvia Talamini (Italy)The Child. Structure and dynamics of the nascent personality (according to E. Neumann theory)

Seminarul a contribuit la dezvoltarea cadrului teoretic ce fundamenteaza practica psihoterapiei analitice jungiene in lucrul cu sandplay, prin prezentarea sintetica a teoriei dezvoltarii elaborate de Erich Neumann. Sustinand ca etapele de dezvoltare sunt conditionate arhetipal, Neumann face o descriere diferentiata a etapelor procesului de dezvoltare al copilului, conturand etapele arhetipale în dezvoltarea constiintei. Analiza structurii si dinamicii evolutiei Eului si a individualitatii copilului in primii ani de viata, conform teoriei sale, porneste de la relatia primara dintre copil si mama, cu tranzitia de la nivelul arhetipal la cel personal a stadiului matriarhal de dezvoltare, progresand, prin centroversiune si automorfism, spre relatia cu Celalalt, facand trecerea spre stadiul patriarhal de dezvoltare al Eului, caracterizat prin activismul si forta Eului, “the heroic Ego” in calatoria transformativa a dezvoltarii propriei individualitati, cu stabilizarea si dezvoltarea axei Eu-Sine.

Iunie, 2019Dr. Milvia Talamini (Italy)Analysis and interpretation of the sandplay image

In data de 22 iunie 2019, in cadrul programului de formare Scoala de Sandplay ARPA, Dr. Milvia Talamini a sustinut un seminar teoretic (2h) despre analiza si interpretarea imaginilor de sandplay din perspectiva teoriei analitice jungiene, urmarind, in cadrul grupului de supervizare, reflectarea acestor aspecte in studiile de caz prezentate. In cadrul procesului de psihoterapie, sandplay-ul este folosit, atat cu valoare diagnostică, cat si terapeutică, ca un cadru transformativ al experientiei interioare prin realizarea imaginilor succcesive in proces. In analiza structurii imaginii realizate in sandplay se urmareste descrierea perceptual-obiectiva a imaginii totale si rezonanta in relatia de transfer-contratransfer. In cadrul procesului de sandplay, in succesiunea imaginilor, se urmareste dinamica si relationarea obiectelor, descrierea miniaturilor utilizate, cu valoarea lor simbolica si a asociatiilor libere. Amplificarea si interpretarea simbolica a imaginii, ca reflectare a conditiei intrapsihice a pacientului, ofera informatii importante pentru formularea de ipoteze in raport cu diagnosticul si prognosticul de caz si stabilirea masurilor de interventie terapeutica necesare.

15-16 iunie 2019 – Valeria Grishko (UK, Israel) Hero’s Journey. Finding the Treasure Within. Animal as Symbol and Instinct(according to Dora Kalff, J. Campbell, J. Hillman, N. Russack)

Animalul ca simbol și instinct, intruchiparea prezentei în Sandplay. Wokshopul a oferit ocazia participantilor să lucreze cu imaginile sandplay intr-o modalitate holistică și creativă de interpretare a simbolismului animal, fiind luate in considerare perspectivele teoriei analitice ale lui C.G. Jung, precum și a scrierilor Dorei Kalff, James Hillman si Neil Russack asupra simbolismului animal ca reflectare a aspectelor legate de dezvoltarea conștiinței in cadrul procesului de transformare. Explorarea impactul antropomorfizării animalelor în vise și sandplay, permite imaginii animalelor și intruchiparii lor să interacționeze intrapsihic, putand fi analizate ca prezență întrupată activ în sandplay, ca spirit si prezența, intruchipand aspecte ale conștiinței și a modului în care acestea facilitează transformarea psihologică.

Martie 2019 – Dr. Carlo Ruffino (Italy) – Transference, Countertransference and Co-transference in the Sandplay Therapy (according to CG Jung, M. Fordham, M. Jacobi)

Partea teoretica a seminarului a urmarit intelegerea dinamicii relatiei psihoterapeutice, sub aspectele relatiei transfer-contratransfer, cu descrierea diferentiata a conceptelor psihologice, urmarind teoria lui M. Fordham si teoria lui Mario Jacobi privind ontinuturile inconstiente ce pot fi proiectate. Conform teoriei analitice dezoltate de C.G. Jung, transferul este considerat a avea întotdeauna rădăcinile sale arhetipale în nevoile instinctuale și în fanteziile lor conexe. Aceste rădăcini se regăsesc în relația primară, sub aspectele ei pozitive, dar și negative, astfel incat, ambele părți ale arhetipului pot fi proiectate, împreună cu materialul personal, asupra terapeutului. Fenomenul de transfer poate să se manifeste în diferite forme, pacientul putand constela în terapeut anumite complexe care pot influența profund contratransferul terapeutului.

Terapeutul poate face si el proiectii asupra pacientului, putandu-se afla intr-un contratransfer iluzoriu sau in identificare-proiectiva prin contra-proiectie sau poate intra intr-o stare de participation mystique in cadrul relatiei, in care ambii se pot identifica în mod inconștient cu un arhetip, pe care apoi îl joacă inconștient împreună. In contratransferul sintonic (concordant si complementar), analistul simte empatic ceea ce apartine real pacientului, ca emoții neexprimate sau nepercepute ale pacientului. In partea aplicativa a seminarului au fost puse in discutie intrebarile reflexive pe care terapeutul trebuie sa si le puna despre el insusi si despre pacient pentru a face recunoasterea acestor aspecte ale relatiei transferentiale, cu reflectarea relatiei transfer-contratransfer in procesul de sandplay, prin prezentari de caz. Daca, din perspectiva teoretica a Margretei Lowenfeld, transferul nu implica terapeutul, ci doar sandplay-ul, considerand ca terapia prin sandplay ofera pacientului o autonomie de exprimare libera, ceea ce ar conduce la excluderea transferului pacientului si a reactiei emotionale de contratransfer a terapeutului, in modul traditional al terapiei cu sandplay rolul terapeutului este de participant activ in relatie, cu rol de receptor si continator al posibilităților, dar si protector în dezvoltarea lor, ca gardian si ca cel ce intretine limitele cadrului terapeutic.

Relatia terapeutica este considerata ca fiind primordiala in proces, ca o relatie profunda de incredere reciproca, in cadrul careia sandplay-ul devine ,,spatiul liber si protejatʼʼ, ,,este spațiul si libertatea, în același timpʼʼ(Dora Kalff), Kay Brodway subliniind importanta acesteia, prin introducerea conceptului de Co-transfer, in 1991, pentru a indica interferentele ce pot avea loc simultant in spatiul relatiei terapeutice, pacientul si terapeutul devenind, astfel, co-participanti la proces.

Călătoria eroului, găsirea comorii interioare. Seminarul a urmarit analiza evoluției masculine sub aspectul stadiilor de dezvoltare ale Eului, folosind conceptul lui Joseph Campbell de ,,Călătorie a Eroului”, urmarind dezvoltarea principiului masculin de la stadiul de latență al copilariei la adolescență, prin înțelegerea dezvoltarii axei Eu-Sine din perspectiva teoriei analitice jungiene.

2018

18, 22 octombrie 2018 – Carlo Ruffino- supervizare de grup (8h)

16-17 iunie 2018 – Valeria Grishko – supervizare de grup (6h)
Introduction to Jungian/Kalffian Sandplay.
Theoretical foundations and practical considerations (seminar 6h)

Introduction to Sandplay – theoretical and historical considerations. Relational nature of sandplay – co-transference and relational field. Why is Jungian/Kalffian Sandplay different? Practical applications. The Use of Wet and Dry Sand in Sandplay Therapy