Program formare: 2018, 2019

2019

  • 25 martie 2019 – Carlo Ruffino – Transference, Countertransference and Co-transference in the Sandplay Therapy (seminar 8h)

Partea teoretica a seminarului a urmarit intelegerea dinamicii relatiei psihoterapeutice, sub aspectele relatiei transfer-contratransfer, cu descrierea diferentiata a conceptelor psihologice, urmarind teoria lui M. Fordham si teoria lui Mario Jacobi privind ontinuturile inconstiente ce pot fi proiectate. Conform teoriei analitice dezoltate de C.G. Jung, transferul este considerat a avea întotdeauna rădăcinile sale arhetipale în nevoile instinctuale și în fanteziile lor conexe. Aceste rădăcini se regăsesc în relația primară, sub aspectele ei pozitive, dar și negative, astfel incat, ambele părți ale arhetipului pot fi proiectate, împreună cu materialul personal, asupra terapeutului. Fenomenul de transfer poate să se manifeste în diferite forme, pacientul putand constela în terapeut anumite complexe care pot influența profund contratransferul terapeutului.

Terapeutul poate face si el proiectii asupra pacientului, putandu-se afla intr-un contratransfer iluzoriu sau in identificare-proiectiva prin contra-proiectie sau poate intra intr-o stare de participation mystique in cadrul relatiei, in care ambii se pot identifica în mod inconștient cu un arhetip, pe care apoi îl joacă inconștient împreună. In contratransferul sintonic (concordant si complementar), analistul simte empatic ceea ce apartine real pacientului, ca emoții neexprimate sau nepercepute ale pacientului. In partea aplicativa a seminarului au fost puse in discutie intrebarile reflexive pe care terapeutul trebuie sa si le puna despre el insusi si despre pacient pentru a face recunoasterea acestor aspecte ale relatiei transferentiale, cu reflectarea relatiei transfer-contratransfer in procesul de sandplay, prin prezentari de caz. Daca, din perspectiva teoretica a Margretei Lowenfeld, transferul nu implica terapeutul, ci doar sandplay-ul, considerand ca terapia prin sandplay ofera pacientului o autonomie de exprimare libera, ceea ce ar conduce la excluderea transferului pacientului si a reactiei emotionale de contratransfer a terapeutului, in modul traditional al terapiei cu sandplay rolul terapeutului este de participant activ in relatie, cu rol de receptor si continator al posibilităților, dar si protector în dezvoltarea lor, ca gardian si ca cel ce intretine limitele cadrului terapeutic.

Relatia terapeutica este considerata ca fiind primordiala in proces, ca o relatie profunda de incredere reciproca, in cadrul careia sandplay-ul devine ,,spatiul liber si protejatʼʼ, ,,este spațiul si libertatea, în același timpʼʼ(Dora Kalff), Kay Brodway subliniind importanta acesteia, prin introducerea conceptului de Co-transfer, in 1991, pentru a indica interferentele ce pot avea loc simultant in spatiul relatiei terapeutice, pacientul si terapeutul devenind, astfel, co-participanti la proces.

Călătoria eroului, găsirea comorii interioare. Seminarul a urmarit analiza evoluției masculine sub aspectul stadiilor de dezvoltare ale Eului, folosind conceptul lui Joseph Campbell de ,,Călătorie a Eroului”, urmarind dezvoltarea principiului masculin de la stadiul de latență al copilariei la adolescență, prin înțelegerea dezvoltarii axei Eu-Sine din perspectiva teoriei analitice jungiene.

  • 15-16 iunie 2019 – Valeria Grishko–Hero’s Journey. Finding the Treasure Within (seminar 4h)

Animalul ca simbol și instinct, intruchiparea prezentei în Sandplay. Wokshopul a oferit ocazia participantilor să lucreze cu imaginile sandplay intr-o modalitate holistică și creativă de interpretare a simbolismului animal, fiind luate in considerare perspectivele teoriei analitice ale lui C.G. Jung, precum și a scrierilor Dorei Kalff, James Hillman si Neil Russack asupra simbolismului animal ca reflectare a aspectelor legate de dezvoltarea conștiinței in cadrul procesului de transformare. Explorarea impactul antropomorfizării animalelor în vise și sandplay, permite imaginii animalelor și intruchiparii lor să interacționeze intrapsihic, putand fi analizate ca prezență întrupată activ în sandplay, ca spirit si prezența, intruchipand aspecte ale conștiinței și a modului în care acestea facilitează transformarea psihologică.

  • Milvia Talamini – Utilizarea Sandplay din perspectiva teoriei analitice jungiene

In data de 22 iunie 2019, in cadrul programului de formare Scoala de Sandplay ARPA, Dr. Milvia Talamini a sustinut un seminar teoretic (2h) despre analiza si interpretarea imaginilor de sandplay din perspectiva teoriei analitice jungiene, urmarind, in cadrul grupului de supervizare, reflectarea acestor aspecte in studiile de caz prezentate. In cadrul procesului de psihoterapie, sandplay-ul este folosit, atat cu valoare diagnostică, cat si terapeutică, ca un cadru transformativ al experientiei interioare prin realizarea imaginilor succcesive in proces. In analiza structurii imaginii realizate in sandplay se urmareste descrierea perceptual-obiectiva a imaginii totale si rezonanta in relatia de transfer-contratransfer. In cadrul procesului de sandplay, in succesiunea imaginilor, se urmareste dinamica si relationarea obiectelor, descrierea miniaturilor utilizate, cu valoarea lor simbolica si a asociatiilor libere. Amplificarea si interpretarea simbolica a imaginii, ca reflectare a conditiei intrapsihice a pacientului, ofera informatii importante pentru formularea de ipoteze in raport cu diagnosticul si prognosticul de caz si stabilirea masurilor de interventie terapeutica necesare.

  • 4 octombrie 2019 – Dr. Milvia Talamini- grup de supervizare
  • 5 octombrie 2019 – seminarul “The Child. Structure and dynamics of the nascent personality” sustinut de Dr. Milvia Talamini

Seminarul a contribuit la dezvoltarea cadrului teoretic ce fundamenteaza practica psihoterapiei analitice jungiene in lucrul cu sandplay, prin prezentarea sintetica a teoriei dezvoltarii elaborate de Erich Neumann. Sustinand ca etapele de dezvoltare sunt conditionate arhetipal, Neumann face o descriere diferentiata a etapelor procesului de dezvoltare al copilului, conturand etapele arhetipale în dezvoltarea constiintei. Analiza structurii si dinamicii evolutiei Eului si a individualitatii copilului in primii ani de viata, conform teoriei sale, porneste de la relatia primara dintre copil si mama, cu tranzitia de la nivelul arhetipal la cel personal a stadiului matriarhal de dezvoltare, progresand, prin centroversiune si automorfism, spre relatia cu Celalalt, facand trecerea spre stadiul patriarhal de dezvoltare al Eului, caracterizat prin activismul si forta Eului, “the heroic Ego” in calatoria transformativa a dezvoltarii propriei individualitati, cu stabilizarea si dezvoltarea axei Eu-Sine.

  • 11-12 noiembrie 2019 – Carlo Ruffino – Analytical Psychology and Sandplay Therapy
    (seminar 8h)

2018

  • 18, 22 octombrie 2018 – Carlo Ruffino- supervizare de grup (8h)

16-17 iunie 2018 – Valeria Grishko – supervizare de grup (6h)

Introduction to Jungian/Kalffian Sandplay.

Theoretical foundations and practical considerations (seminar 6h)

Introduction to Sandplay – theoretical and historical considerations. Relational nature of sandplay – co-transference and relational field. Why is Jungian/Kalffian Sandplay different? Practical applications. The Use of Wet and Dry Sand in Sandplay Therapy